skip to Main Content
طبقه بندی فرش های دستباف

طبقه بندی فرش های دستباف

به علت تعدد مراکز بافندگی فرش دستباف  در ایران و طرح های متنوع  کار شده توسط بافندگان فرش  این مناطق و تقلیدی که از طرح های اختصاصی یک منطقه در مناطق دیگر می شود. گاهی شناخت دقیق محل بافت برخی از فرش ها تا حدودی مشکل می گردد در این مورد نکاتی  از قبیل نوع گره، نوع رنگ، جنس الیاف، تعداد پود، ارتفاع پرز و برخی دیگر از جزئیات مشخصات مهمی هستند که ملاک عمل خبرگان قرار می گیرند.

نقش فرش:

قالیباف  ایرانی گاهی با ترسیم نقش های کنایه ای و نمادین  فرش مانند اسلیمی ها اهداف خود را در طرح های قالی منعکس می نماید و جانورانی افسانه ای و حقیقی چون اژدها و فیل و مار را با این شکل ها مجسم نموده و گاهی نیز بی هیچ گونه تمهیدی تصویرهای واقعی موجودات زنده طبیعیت مانند شیر و اسب و آهو و گورخر و پرنده های گوناگون را در صحنه هایی از طبیعت و شکارگاه و مجالس بزم وارد نموده و با این تصاویر شاخه ها و درختانی مملو از شکوفه ها و گل ها و میوه ها را در لابلای استخوان بندی طرح که همان ترکه های اسلیمی و ختائی ها و لچک ها و ترنج و حاشیه باشند با حرکاتی استادانه و حساب شده به چرخش در آورده است.

طراحی فرش
مواد اولیه و مورد نیاز فرش

پشم:

پشمی که برای بافت فرش انتخاب می گردد باید دارای خصوصیات ویژه ای باشد. قطر پشم های مناسب برای بافتن فرش در حدود سی تا چهل میکرون است. از پشم معمولاً پرز و یا گوشت فرش بافته می شود

کرک :

کرک یکی از مواد تشکیل دهنده فرش های ظریف و نسبتاً گران قیمت است. کرک در اصطلاح به پشم های نرمی که روی بدن گوسفند و بز و شتر روئیده و به هنگام شانه کردن بدن این حیوانات بین دندانه های شانه گیر می کنند گفته می شود.

پنبه:
الیاف پنبه ای در قالی بافی مورد مصرف زیاد دارند به طوری که تقریباً می توان گفت که تار و پود اکثر قالی های ایران از پنبه می باشد.

الیاف ابریشم یا از پیله کرم ابریشم بدست می آیند و یا بصورت مصنوعی تولید می شوند که البته نوع مصنوعی آن برای بافت فرش چندان مناسب نیست.

شستشو

هنگامی که الیاف و پرزهای فرش به یک دیگر چسبیده شده و پرزها حالت نرمی اولیه خود را از دست داده و یا آلودگی کلی پیدا کرد باید آن را شستشو نمود. معمولاً هر دو تا سه سال یک بار بسته به محلی که فرش در آن پهن شده و میزان رفت و آمد برروی آن باید آن را شستشو داد. هرگاه با تکان دادن گوشه ای از فرش ذرات گرد و خاک و الیاف شکسته شده پشم از آن بیرون آمد می توان گفت که زمان شستشوی آن فرا رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top