skip to Main Content
نامه به وزیر تعاون برای حمایت از فرش دستباف

نامه به وزیر تعاون برای حمایت از فرش دستباف

عبداله بهرامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولید کنندگان فرش دستباف ایران در سال ۱۳۷۳ با عضویت ۸۴ اتحادیه استانی و تعاونی تشکیل شده است، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از سه هزار تعاونی در سراسر کشور در زمینه تولید فرش دستباف با جمعیتی بالغ بر ۴۵۹ هزار نفر عضو در حال فعالیت هستند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری فرش دستباف ایران افزود: تقریباً در همه استانها و شهرها و روستاها که در زمینه تولید فرش دستباف فعال هستند تعاونی تولیدی فرش دستباف وجود دارد.

این فعال تعاونی‌ها با بیان اینکه مهمترین فعالیت و وظیفه اتحادیه سراسری تهیه و توزیع مواد اولیه و عرضه تولیدات در بازار داخلی و خارجی استٰ تصریح کرد:‌ حضور در نمایشگاههای داخلی و خارجی و پیگیری امورات حقوقی و حمایتی از تعاونی ها و ارائه نظرات و طرحهای کارشناسی و نظارت بر عملکرد کمی و کیفی تعاونی ها از موضوعاتی است که اتحادیه با آنها در ارتباط است.

به گفته بهرامی در حال حاضر این اتحادیه سراسری ۲۲ مرکز آموزشی فعال قالیبافان با نظارت سازمان فنی و حرفه ای در تهران و استانها و شهرستانهای دارد و برای عرضه تولیدات فرش دستباف تعاونی ها یک فروشگاه بزرگ در مرکز تهران فعالیت می‌کند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری فرش دستباف ایران گفت: در سنوات گذشته به مرور حمایت از دست اندرکاران هنر صنعت فرش دستباف و به خصوص در بخش تعاون بسیار کم رنگ بوده به نحوی که تولید سالانه در تعاونی ها چند سال قبل بیش از دو میلیون متر مربع بوده ولی در حال حاضر این میزان تولید به نصف تقلیل یافته و کم کم تولید فرش دستباف از حالت اشتغال دائم و منبع کسب درآمد خارج شده است.

وی تاکید کرد: در صورتی که با حداقل سرمایه گذاری و حداقل حمایت می توان این صنعت فاخر ایرانی را پویا نمود و با حمایت و ایجاد و انگیزه موثر هم شغل ثابت ایجاد کرد و هم به حفظ و استقرار مردم در روستاها و شهرهای کوچک کمک کرد و از مهاجرت تدریجی آنها جلوگیری نمود.

بهرامی افزود: این صنعت نقش به سزایی در ارز آوری و صادرات غیر نفتی داشته و از همه مهمتر فرش دستباف ایرانی میراث گران‌بهای ایرانیان است و باید آنرا حفظ کرد.

این فعال تعاونی‌ها با اشاره به اینکه در هفته تعاون قرار داریم بیان داشت: با توجه به رویکرد مثبت وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در بخش تعاون در جلسات و نیز نامه‌های ارسال شده درخواست شده که از پتانسیل بزرگ اشتغال و تولید در تعاونی ها فرش دستباف استفاده شود و این اتحادیه سراسری و اتحادیه‌های استانی و تعاونی های فرش را جهت بهره وری بیشتر و رسیدن به بالاتر ظرفیت تولید خود مورد حمایت همه جانبه قرار دهند.

وی افزود: اتحادیه سراسری تعاونی های فرش دستباف یکی از بزرگترین و مهمترین قطبهای تولیدی و اشتغالزا و ارز آور اقتصاد کشور است و در صورتی که مورد حمایت قرار بگیرد می‌تواند نقش ارزنده ای در تثبیت اشتغال خانگی و صادرات غیر نفتی داشته باشد.

وی با اشاره به انتظارات و توقعات این اتحادیه سراسری و نیز تعاونی‌ها از وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی خوارستار حمایت ویژه وزیر از بخش تعاون شد و گفت: متمرکز شدن اخذ مجوز برای اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها از طریق وزارت تعاون کار و رفاه پیگیری اصلاح قانون تعاون تسریع واگذاری امور اجرایی به تعاونی‌ها توانمندسازی تعاونی و دیگر مباحث از خواسته‌های این بخش تعاون به خصوص اتحادیه فرش دستباف کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top