skip to Main Content
نمونه های از فرش ساروق

نمونه های از فرش ساروق

بهترین و زیباترین های فرش ساروق از آن اراکند. این عقیده صاحبنظران فرش احتمالا بر اساس بازخورد بازارهای صادراتی است؛ اما علیرغم این امر تنها، نام فرش ساروق بلکه شهر ساروق (تقریباً در ۵۰ کیلومتری شمال اراک) نیز برای بازار قالی دارای اهمیت ویژه ای است. بعد از یک دوره کوتاه که در آن افت کیفیت پدید آمد، قالیهای خوب و با کیفیتی بالا به تمام دنیا بخصوص آمریکا و اروپا صادر شدند. ساروق بعنوان خاستگاه فرش ساروق در طول قرن نوزدهم گسترش یافت. از دوره های ابتدایی اطلاعات جامعی از روند بافت در این شهر در دست نیست.
اندازه فرش ساروق: تمام اندازه های معمول بانضمام اندازه های بزرگ و سفارشی تهیه می شود.
رنگهای فرش ساروق : کرم، آبی، و قرمز جهت زمینه بکار میروند و زرد، سبز، و سایه ای از قرمز جهت ترسیم طرحها بکار میروند.
نقشهای فرش ساروق: بسیاری از نقشهای متفاوت بانضمام نقشهایی که از مراکز دیگر عاریه گرفته شده، در قالیهای جدید ساروق بکار میروند؛ که از میان این نقشها میتوان طرحهای هراتی و بوته میری و طرح ترنج و نقشهای متفاوت گل و نقوش مشبک را نام برد. حواشی متعدد و خطوط حواشی همواره بر ارائه حواشی باریک تأکید می ورزند.
ساختار فرش ساروق: تار و پود پنبه ای می باشند.
گره های فرش ساروق: گره فارسی مورد استفاده است. بافت از متوسط تا ریز متغیر است (۵۰۰۰ گره در دسی متر مربع). شباهت قالیهای قدیمی و آنتیک در استفاده از گره ترکی است.
پرز فرش ساروق: فرش های ساروق جدید از پشمی عالی، و با چینی متوسط تا بلند برخوردارند. قطعات قدیمی اغلب دارای ساختاری سفت و سخت و چینی کوتاه برخوردارند.
کیفیت فرش ساروق: قطعات فرش ساروق به بهترین گروه قالیها تعلق دارند و حتی در بین تولیدات صادراتی اخیر بلحاظ سفتی و سختی از ارزش والایی برخوردارند. قالیهای قدیمی و عتیقه ساروق را با بهایی گزاف تنها در معاملاتی که بوسیله دلالان در حراج ها رهبری می شود میتوان یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top